JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Ludificación y neurorrehabilitación motora en niños y adolescentes: revisión sistemática

    • Autor
      Pimentel-Ponce, María; Romero-Galisteo, Rita PilarAutoridad Universidad de Málaga; Palomo‐Carrión, Rocío; Pinero‐Pinto, Elena; Merchán‐Baeza, José Antonio; Ruiz‐Muñoz, María; Oliver‐Pece, Jesús; González-Sánchez, ManuelAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2021-04
    • Editorial/Editor
      Neurología
    • Palabras clave
      Sistema nervioso - Enfermedades - Rehabilitación; Videojuegos
    • Resumen
      Introduction: Gamification consists of the use of games in non-playful contexts. It is widely employed in the motor rehabilitation of neurological diseases, but mainly in adult patients. The objective of this review was to describe the use of gamification in the rehabilitation of childrenand adolescents with neuromotor impairment. Methods: We performed a systematic review of clinical trials published to date on the MED-LINE (PubMed), Scielo, SCOPUS, Dialnet, CINAHL, and PEDro databases, following the PRISMA protocol. The methodological quality of the studies identified was assessed using the PEDro scale. Results: From a total of 469 studies, 10 clinical trials met the inclusion criteria. We analysed the gamification systems used as part of the rehabilitation treatment of different neuromotorconditions in children and adolescents. Cerebral palsy was the most frequently studied condition(6 studies), followed by developmental coordination disorder (3), and neurological impairmentof balance and coordination (1). Conclusion: The use of gamification in rehabilitation is helpful in the conventional treatment of neuromotor disorders in children and adolescents, with increased motivation and therapeutic adherence being the benefits with the greatest consensus among authors. While strength, balance, functional status, and coordination also appear to improve, future research should aim to determine an optimal dosage.
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/23834
    • DOI
      https://dx.doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nrl.2021.02.011
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    Pimentel-Ponce et al. 2021 Ludificación y neurorrehabilitación motora en niños y adolescentes revisión sistemática.pdf (531.8Kb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA