DOE - Contribuciones a congresos científicos
Envíos recientes
-
Presentación de análisis de las percepciones de profesionales de la orientación en su formación inicial sobre los procesos de transición en niveles educativos de primaria a secundaria.
(2024)Estudio presentado al CONGRESO INTERNACIONAL DE ORIENTACIÓN A LO LARGO DE LA VIDA, celebrado en la Universidad del País Vasco, Donostia-San Sebastián, Gipuzkoa. (ESPAÑA), adscrito al Proyecto de investigación I+D+i del ... -
La escuela infantil que queremos: una experiencia de Aprendizaje-Servicio de vinculación universitaria
(2023)El Aprendizaje-Servicio combina procesos de aprendizaje con el servicio a la comunidad. Estudiantes del Grado en Educación Infantil de la Universidad de Málaga, en coordinación con profesores y centros escolares, confeccionaron ... -
Cooperation through lesson study cycles: connections between initial and in-service teacher training
(2023)En esta comunicación se muestra el inicio de una nueva línea de investigación dentro del ámbito de Lesson Study, creando equipos heterogéneos y representativos tanto de la formación inicial (aprendices de maestras) como ... -
Contributions and challengues of the Lesson Study to the training of future teachers at the University East Anglia, Norwich
(2023)This research aims to answer two questions What helps a LS to be sustained in practice in initial teacher education? And what pedagogical potential does it offer? It is a case study with a qualitative approach based at ... -
The fishbowl. A Critical reflection between teachers and Master's students in two interactive LS plans. An experience at the University of Malaga.
(2023)Purpose- The paper aims to present the experience of convergence between two simultaneous and interactive processes of LS development in a Master of Educational Innovation at the University of Malaga in Spain. Design- ... -
Lesson study y principios de procedimientos: Un enfoque para la reflexión y acción colaborativa en la formación de profesionales de la educación.
(2023)En la presente comunicación, se explora cómo la integración de la metodología de Lesson Study (LS) y los Principios de Procedimiento (PP) en la formación de futuros/as profesionales de la educación no solo enriquece el ... -
¿Cómo viven familias y estudiantes las evaluaciones estandarizadas?
(XVII Congreso Internacional e Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (CIOIE 2023), 2023)En el marco del Simposio: Evaluaciones estandarizadas en educación. Efectos, resistencias y alternativas, se presenta una mirada de las evaluaciones desde las familias y el alumnado, producto del trabajo docente e investigativo. -
La pre-transición a la Secundaria Obligatoria en primera persona: el alumnado.
(2023)El presente trabajo es una comunicación presentada al V CONGRESO MUNDIAL CON INFANCIA Y ADOLESCENCIA, donde se muestran resultados parciales de una investigación inconclusa y actualmente en desarrollo, que es parte de un ... -
Acción y reflexión para la inclusión educativa desde el modelo DUA.
(2023)Esta comunicación forma parte de un proyecto global titulado DUA-INCLUDIG PID 2020- 112530RB-I00 (Convocatoria 2020 de I+D+i del Ministerio de Ciencia) que tiene como finalidad analizar las aportaciones a las prácticas ... -
Transition to secondary education in the spanish school system: teachers and educators’ perspective
(2023)This project is a study submitted to an International Congress based in Glasgow: ECER 2023 – the European Conference on Educational Research. The conference takes place in Glasgow from 21 - 22 August 2023 and from 22 – 25 ... -
El aprendizaje del alumnado universitario: resituando tradiciones, posiciones y sentidos
(2023)Se presenta el resultado del trabajo con el alumnado universitario en distintas asignaturas del grado y Máster sobre como comprenden el aprendizaje. -
Percepciones del alumnado sobre la innovación con TIC en educación superior mediante el uso de redes sociales
(2023)Las TIC, en el ámbito educativo es un factor cada vez más tenido en cuenta (Cabero, 2019; Ruiz, 2019; Fernández-Martín, 2021, 2020 Fernández-Martín y Aranda, 2019). Estudiar y conocer el uso de las Redes Sociales como ... -
Education, Disruption and Change. The Case of a Rural Middle School.
(2023)The research project arises from the new educational needs that emanate from what is called "knowmadic society" (Cobo, 2016), observing that the limits of formal education, as they have been understood until now, are being ... -
Family, Education and Inclusion of Deaf Children with Cochlear Implants: first results.
(2023)This contribution presents the progress of a doctoral research project that aims to respond to the needs and possibilities that families have to meet and provide educational support to a son or daughter who was born with ... -
Recognising oneself as educator. Findings from a case study conducted in the internship training for Social Education Bachelor's Degree.
(2023)In this paper I share the results of the analysis of a case study of a Social Education student through a qualitative enquiry with a narrative approach (Clandinin and Connelly, 1994, 2000; Van Manen, 2003, 1990). It delves ... -
Electra. A Life Story Told in a Picture.
(2023-08-23)The Spanish Civil War bursts into Electra's life at the age of four, filling her life with pain and fear along with her family and so many other families who experienced abandonment and the flight from their homes ... -
Teachers' Narratives for the Liberation of the Identity of the Oppressor Teacher.
(2023)The study we are presenting shows an experience in which the teacher shares with the students a class diary that is mostly composed of personal reflective processes that happen during the subject. The context in which this ... -
A Disruptive Educational Project in Secondary Education. The Case of IES Cartagines.
(2023)The project presented here arises from the new educational needs that emanate from the changes taking place in the social, cultural, political, and economic spheres. The boundaries of formal education, as it has been ... -
University School Involvement and Educational Transformation. Another Teacher Education for Another School.
(2023)Teacher training in Spain suffers from a technocratic approach that segregates theory and practice, in a hierarchical relationship. It assumes that it is necessary to have a previous theoretical framework in order to apply ... -
Design and Programming Procces of an Educational Video Game in Primary Education.
(2023)The incorporation of new technologies into the field of education has meant a transformation (Gómez-Galán, 2020) and a challenge for teachers. The continuous appearance of applications and technological devices requires ...