This article studies the roles within couples, the main decision makers in family vacations, for each of the subdecisions
into which the purchase process can be divided. This implies not only identifying the role played by each member of the
couple in each subdecision but also determining the variables behind whether the man, the woman, or both jointly, have
the greatest influence in each case. To this end, the use of 375 sets of questionnaires completed by each partner separately
provided greater validity and reliability than other studies that have depended on only one answer per couple. The results
show that vacations tend to follow a joint decision-making process, except for when it comes to searching for information,
which is done autonomously by either partner. Women’s work situation and differences in education level within the
couple are the variables that best explain how couples make decisions when purchasing family vacations
-Este artículo estudia los roles de los miembros de la pareja en la toma de decisiones de las vacaciones familiares diferenciando para cada una de las subdecisiones en las que se divide la compra e identifica, además, las variables que determinan la influencia para cada subdecisión del hombre, la mujer o ambos
. Para ello, se trabaja con 375 cuestionarios cumplimentados por cada miembro de la pareja por separado lo que ha proporcionado una mayor validez y fiabilidad que otros estudios que han dependido de una única respuesta por pareja. Los resultados muestran que las vacaciones suelen seguir un proceso de decisión conjunto, salvo en lo que se refiere a la búsqueda de información, que se realiza de forma autónoma por cada uno de los miembros de la pareja. La situación laboral de la mujer y las diferencias en el nivel educativo dentro de la pareja son las variables que mejor explican cómo las parejas toman decisiones a la hora de comprar vacaciones familiares.