JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Design and validation of the scales of a Spanish-adapted questionnaire to measure pre-service teachers' perceptions about inquiry-based science education

    • Autor
      Luque-Jiménez, Jorge; García-Ruiz, Cristina; Lupión-Cobos, TeresaAutoridad Universidad de Málaga; Blanco-López, ÁngelAutoridad Universidad de Málaga; Blanco-López
    • Fecha
      2024
    • Editorial/Editor
      Taylor & Francis (International Journal of Science Education)
    • Palabras clave
      Ciencias - Estudio y enseñanza; Profesores - Formación profesional
    • Resumen
      This research focused on the pre-service science teachers’ perceptions of Inquiry-Based Science Education (IBSE) in Spanish speaking contexts. Drawing on the PRIMAS questionnaire and extensive adaptations, the PTIP questionnaire, a 25-item instrument was developed to gauge pre-service teachers’ perspectives on IBSE. The questionnaire effectively measures four dimensions through rigorous statistical validation: IBSE teaching practice, IBSE students’ applicability, and internal and external difficulties associated with the inquiry approach. Employing K-means cluster analysis, three distinct profiles emerged, elucidating pre-service teachers’ varying perceptions and readiness to embrace IBSE. Profile A embodies fervent advocates of IBSE, while profile B and C showcases strong support with moderate reservations about its challenges and a more ambivalent stance, respectively. This research contributes a valuable tool for understanding and enhancing pre-service teacher education, fostering the adoption of IBSE
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/34595
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.1080/09500693.2024.2381838
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    TSED-2023-0775-A.R2_Proof_hi.pdfEmbargado hasta: 2025-12-31 (1.775Mb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA