JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Grade retention in Spain: the right way?

    • Autor
      López-Agudo, Luis AlejandroAutoridad Universidad de Málaga; Prieto-Latorre, ClaudiaAutoridad Universidad de Málaga; Marcenaro-Gutiérrez, Óscar DavidAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2023-10-23
    • Editorial/Editor
      Springer Heidelberg
    • Palabras clave
      Rendimiento académico; Fracaso escolar; Enseñanza secundaria
    • Resumen
      There is a wide debate on the convenience of grade retention for students’ future cognitive development. Nevertheless, due to the endogenous characteristics of grade retention to explain students’ academic performance, most of the literature fails in capturing its actual influence. In the present research we intend to get as close as possible to the causal effect of grade retention on lower secondary education students’ academic competences. In order to do this, we employ rich administrative census and longitudinal data from the most populated region of Spain (Andalusia) using Ordinary Least Squares (OLS) estimation method with student fixed-effects within-students between-academic years. Our results show a positive influence of grade retention on students’ academic competences in the short-term in mathematics, but a null one in reading.
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/33987
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.1007/s11092-023-09421-6
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    Paper Grade retention.pdf (283.3Kb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA