JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Listar

    Todo RIUMAComunidades & ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditoresEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasTipo de publicaciónCentrosDepartamentos/InstitutosEditores

    Mi cuenta

    AccederRegistro

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    DE INTERÉS

    Datos de investigaciónReglamento de ciencia abierta de la UMAPolítica de RIUMAPolitica de datos de investigación en RIUMAOpen Policy Finder (antes Sherpa-Romeo)Dulcinea
    Preguntas frecuentesManual de usoContacto/Sugerencias
    Ver ítem 
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   RIUMA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Design of a Competency Evaluation Model for Clinical Nursing Practicum, Based on Standardized Language Systems: Psychometric Validation Study

    • Autor
      Iglesias-Parra, María RosaAutoridad Universidad de Málaga; García-Guerrero, Alfonso MaríaAutoridad Universidad de Málaga; García-Mayor, SilviaAutoridad Universidad de Málaga; Kaknani-Uttumchandani, ShakiraAutoridad Universidad de Málaga; León-Campos, ÁlvaroAutoridad Universidad de Málaga; Morales-Asencio, José MiguelAutoridad Universidad de Málaga
    • Fecha
      2015-04-09
    • Editorial/Editor
      Sigma
    • Palabras clave
      Estudiantes de enfermería - Competencias y funciones
    • Resumen
      Abstract Purpose: To develop an evaluation system of clinical competencies for the practicum of nursing students based on the Nursing Interventions Classification (NIC). Design and Methods: Psychometric validation study: the first two phases addressed definition and content validation, and the third phase consisted of a cross-sectional study for analyzing reliability. The study population was undergraduate nursing students and clinical tutors. Findings: Through the Delphi technique, 26 competencies and 91 interventions were isolated. Cronbach’s α was 0.96. Factor analysis yielded 18 factors that explained 68.82% of the variance. Overall inter-item correlation was 0.26, and total–item correlation ranged between 0.66 and 0.19. Conclusions: A competency system for the nursing practicum, structured on the NIC, is a reliable method for assessing and evaluating clinical competencies. Further evaluations in other contexts are needed. Clinical Relevance: The availability of standardized language systems in the nursing discipline supposes an ideal framework to develop the nursing curricula.
    • URI
      https://hdl.handle.net/10630/33932
    • DOI
      https://dx.doi.org/10.1111/jnu.12140
    • Compartir
      RefworksMendeley
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros
    PREPRINT Design of a Competency Evaluation Model for Clinical Nursing Practicum.pdf (133.8Kb)
    Colecciones
    • Artículos

    Estadísticas

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
     

     

    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA
    REPOSITORIO INSTITUCIONAL UNIVERSIDAD DE MÁLAGA