The autoimmune disease-associated KIF5A, CD226 and SH2B3 gene variants confer susceptibility for multiple sclerosis.
-
Autor
Alcina, Antonio; Vandenbroeck, Köen; Otaegui, David; Saiz, Alberto; González, José Ramón; Fernández Fernández, Óscar; Cavanillas, María L; Cénit, María C; Arroyo, Rafael; Alloza, Iraide; Garcia-Barcina, María; Antigüedad, Alfredo; Leyva-Fernández, Laura; Izquierdo, Guillermo; Lucas, Miguel; Fedetz, María; Pinto-Medel, María Jesús; Olascoaga, Javier; Blanco, Yolanda; Comabella, Manuel; Montalbán, Xavier; Urcelay, Elena; Matesanz, Fuencisla -
Fecha
2010 -
Editorial/Editor
Springer Nature -
Palabras clave
Esclerosis múltiple -
Resumen
Genome-wide association studies (GWAS) have revealed that different diseases share susceptibility variants. Twelve single- nucleotide polymorphisms (SNPs) previously associated with different immune-mediated diseases in GWAS were genotyped in a Caucasian Spanish population of 2864 multiple sclerosis (MS) patients and 2930 controls. Three SNPs were found to be associated with MS: rs1678542 in KIF5A (P= 0.001, odds ratio (OR) 1.13, 95% confidence interval (CI) 1.05–1.23); rs3184504 in SH2B3 (P= 0.00001, OR 1.19, 95% CI 1.10–1.27) and rs763361 in CD226 (P= 0.00007, OR 1.16, 95%CI 1.08–1.25). These variants have previously been associated with rheumatoid arthritis and type 1 diabetes. The SH2B3 polymorphism has additionally been associated with systemic lupus erythematosus. Our results, in addition to validating some of these loci as risk factors for MS, are consistent with shared genetic mechanisms underlying different immune-mediated diseases. These data may help to shape the contribution of each pathway to different disorders. -
Colecciones
Estadísticas
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
¿Qué queda de mí?
Calderón-Almendros, Ignacio; Gucciardi Heredia, Ángela Susana; Romero Paniagua, Carmen; Rosa Chacón, Alicia; Rosas Padilla, Lorena; Saldaña Lázaro, Isabel; Mas Navarro, Ainhoa; Racero Gil, Melisa; Romero Verdugo, Mª Carmen; Ruiz Blánquez, Ana; Postigo Melgar, Alba; Simón Bravo, Lucía; Ruiz González, Ana María; Utrera Cuesta, Lidia; Vallejo Campo, Marina; Varela Quintero, Andrea; Chaparro Jiménez, Isabel María; Torres Sánchez, Elena; Villodres Díaz, Marina; Ramos González, Paula; Moreno García, Natalia; Villa Zouaher, Fátima; Ramos Ternero, Cristina; Montiel Pardo, Claudia; Pintos Conejo, Amanda del Carmen; Páez Malbrán, Yamila; Villalba Olalla, Mª Jesús; Martín Heredia, Elisabeth; Ruiz Bachiller, Paula; Seoane Rosa, Alba; Rodríguez García, Omara Luna; Rodríguez Ruiz, Lucía; Luque Palomo, María; Martín Benítez, Juan Manuel; Rodríguez Preciados, Graciela; Saúco Palacios, Cristina; Arjona Toledo, Jenifer; Marín Ocón, Melodi; Martín Martín, Sandra; Thakurdas Villalba, Judith María; Muñoz Aguilar, Sonia; Mancera Mostazo, Mirella; Márquez Gálvez, Ana María; García Escalera, Noelia; Gutierrez Vadillo, Cynthia; Martínez Morales, Ana Belén; Fradet, Tom; Gabas, Marine; Moreno Galisteo, Paula; Sánchez Rivera, Alicia; Trillo Lavin, Carlos; Vivas García, Paula; Martín Martín, María; Martos Tirado, Lorena; Santiago Santiago, Samara; Velasco Hurtado, Noemí; Pérez-Benítez, María Virginia; López Rosal, Saray; Lucero Sánchez, Noemí; Nogués Moreno, Paloma; Marín Roa, María José; Ramos Rueda, María; Rivera Serrano, María; Simón Burgos, Claudia; Ocaña Infante, Ángela; Román García, Ana; Sánchez Espinosa, Melissa[et al.] (2018-07-26)Este libro es una reclamación a quienes hemos sido, somos o seremos docentes. A quienes no hemos respetado a las personas que se han puesto junto a nosotros y nosotras, confiando su bien más preciado: la libertad. Estas ... -
Soy Niña
Calderón-Almendros, Ignacio; Arcos Repullo, Ana; Bravo Osorio, Noemí; Castillo Jimena, Sara; Jiménez de la Rubia, María; Vázquez Madera, Ana; Ballesteros Ávila, Alicia Carmen; Escobar Gómez, Celia María; Comino Márquez, Cristina; González Claros, Olga; Alarcón Romero, Lucía; De Molina Corraliza, Mónica; Espada Flores, Alicia; León Galindo, Laura; Quiñones Valencia, María Belén; Fernández García, Ana; Gallego Martín, Liliana; González Martínez, Esther; Hurley, Sophie Ann; Mancilla Agüera, Anabel; Fernández Gutiérrez, Rosa; García Acedo, Eva; Jiménez Lovillo, Alba; Lara Martínez, Pilar; López Rodríguez, Carmen; Álvarez Rojas, Felisa; Fernández Martín, Sarai; Aranda Aguilar, Sonia María; Artacho Alarcón, Paula; Cano Fernández, Verónica; Amador Jiménez, Isabel; Arjona Navajas, Helena; Brenes Fernández, Natalia; Jiménez Rodríguez, Celia; García Quero, Sandra; Hurtado Angulo, Yenny Marleny; Carrera Cuenca, Carolina; Galiano Aragón, Andrea; Albendin Chafino, Mª Carmen; Crespo Romero, Sonia; Moreno Madueño, Laura; Cazorla Sánchez, Iris; Bermúdez Blanco, Anabel; Jaime Solero, Patricia; Gaspar Alcaraz, Arancha; Barranco Ramos, Eva; Aguilar Bellón, Cristina; Cáceres Ruíz, María José; Benali Akchich, Ilham; Bruno Vázquez, Patricia Milagros; Carnerero Maireles, Nazaret; Delgado Fernández, Indira; Falcón García, Celia; Campos Muñoz, Blanca; Fernández Fernández, Daniel; Gómez Brabadilla, Laura; Jiménez Infante, Ana María; Postigo López, Cristina; Feito Pedraza, María; Forner Jiménez, Irene; García González, Laura; Granados Castillo, Beatriz; Herrera Aguilar, Andrea; Jiménez Gómez, Laura[et al.] (2018-07-25)Este libro pretende contribuir al reencuentro de la educación con esas finalidades que verdaderamente importan a una niña o un niño: ser feliz, jugar, vivir juntos y (no) aprender. Para ello hemos puesto el arte, nuestras ... -
Physical Therapy and Occupational Therapy student's motivation. A Comparative study in the University of Malaga, Spain
Labajos-Manzanares, María Teresa; Moreno-Morales, Noelia; Casuso Holgado, María Jesús; Iglesias-Parra, María Rosa; Cuesta-Vargas, Antonio; García-Guerrero, Alfonso María; Rogero Anaya, P; Lantarón Caeiro, Eva María; Barón-López, Francisco Javier; Rodríguez-Martínez, María del Carmen[et al.] (2014-10-20)Purpose: The main purpose of this study is to know and compare motivational facts and vocational behaviour among students of physical therapy and occupational therapy. Other secondary objectives are: • To know the ...