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Listar por autor "Iglesias-Parra, María Rosa"
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A scoping review of safety management during clinical placements of undergraduate nursing students.
García-Gámez, Marina; Morales-Asencio, José Miguel; García-Mayor, Silvia; Kaknani-Uttumchandani, Shakira; Martí-García, Celia; López-Leiva, María Inmaculada; León-Campos, Álvaro; Fernández-Ordóñez, Eloísa; García-Guerrero, Alfonso María; Iglesias-Parra, María Rosa[et al.] (Elsevier, 2019)Background: The abundant knowledge on nursing students' competencies in clinical safety, and the multiple approaches adopted make it difficult to obtain an overview of the current status of this question. Purpose: To ... -
Adverse events encountered during clinical placements by undergraduate nursing students in Spain.
García-Gámez, Marina; Morales-Asencio, José Miguel; García-Mayor, Silvia; Kaknani-Uttumchandani, Shakira; Martí-García, Celia; López-Leiva, María Inmaculada; León-Campos, Álvaro; Fernández-Ordóñez, Eloísa; García-Guerrero, Alfonso María; Iglesias-Parra, María Rosa[et al.] (Elsevier, 2020)Objectives: To describe the profile of adverse events encountered and the risks facing nursing students in clinical practice, as well as the severity and incidence of these events. Observational retrospective longitudinal ... -
Design of a Competency Evaluation Model for Clinical Nursing Practicum, Based on Standardized Language Systems: Psychometric Validation Study
Iglesias-Parra, María Rosa; García-Guerrero, Alfonso María; García-Mayor, Silvia; Kaknani-Uttumchandani, Shakira; León-Campos, Álvaro; Morales-Asencio, José Miguel[et al.] (Sigma, 2015-04-09)Abstract Purpose: To develop an evaluation system of clinical competencies for the practicum of nursing students based on the Nursing Interventions Classification (NIC). Design and Methods: Psychometric validation study: ... -
Efectividad de la evaluación preoperatoria virtual con videoconferencia en cirugías de feminización facial
Fernández Fernández, Eloísa (UMA Editorial, 2023-06-15)Existe un incremento de la demanda quirúrgica, en un contexto de escasez de recursos humanos y materiales y un desarrollo exponencial de la telemedicina. La consulta para realizar la Evaluación preoperatoria (EP) podría ... -
El cine como estrategia educativa en la adquisición de competencias en la formación del grado de enfermeria
Raga Chardi, Rosa Maria (UMA Editorial, 2016)Introducción: El proceso oncológico representa una gran carga emocional para todos los implicados: paciente, familia y profesionales de salud. En este marco la relación con el enfermero se estrecha adquiriendo un valor ... -
Estudio del estrés percibido por alumnos noveles de ciencias de la salud
Iglesias-Parra, María Rosa (Universidad de Málaga, Servicio de Publicaciones, 2011)Estudio llevado a cabo en el momento académico de convergencia al EEES, durante el primer curso del grado de las cuatro titulaciones de esta Facultad, teniendo en cuenta el estrés académico y el relacionado con el desarrollo ... -
Formación pregrado, postgrado e inserción laboral de los titulados en Terapia Ocupacional en la Universidad de Málaga
Sáez Parrado, Marina (UMA Editorial, 2016)• INTRODUCCIÓN O MOTIVACIÓN DE LA TESIS En el presente estudio nos planteamos conocer y analizar la formación pregrado y postgrado, así como la inserción laboral de los titulados en Terapia Ocupacional por la Universidad ... -
Impacto de la Osteartritis en la calidad de vida del anciano
Mestre Castro, Luisa (UMA Editorial, 2017-12-18)De acuerdo al informe Behavioral Risk Factor Surveillance System (PR-BRFSS, 2010) realizado en Puerto Rico, el 63.5% de las personas adultos mayores han sido diagnosticadas con artritis, esto significa que unos 672.000 ... -
Indicators and predictors modifiable by the nursing department during the preoperative period: A scoping review
Fernández Fernández, Eloísa; Fernández-Ordóñez, Eloísa; García-Gámez, Marina; Guerra-Marmolejo, Cristina; Iglesias-Parra, María Rosa; García-Agua-Soler, Nuria; González-Cano-Caballero, María[et al.] (Wiley, 2022-03-15)Aim and objectives The aim of this study is to identify preoperative indicators and/or predictors of complications or inefficiencies in the surgical process that can be modified within nursing practice. Background Due ... -
Needs and Expectations of Long-Term Cancer Survivors: Multi-Centre Study Protocol.
Zamudio-Sánchez, Antonio; Camarero-Gómez, Pilar; Rodríguez-Manjón, Estefanía; Iglesias-Parra, María Rosa; Gómez-Salgado, Juan; Romero-Ruiz, Adolfo[et al.] (MDPI, 2024-01-04)Cancer is a social issue as its outreach affects not only mortality (it is the second cause of death in our environment) but also the costs due to morbidity and the distress it causes, as well as the losses and consequences ... -
Physical Therapy and Occupational Therapy student's motivation. A Comparative study in the University of Malaga, Spain
Labajos-Manzanares, María Teresa; Moreno-Morales, Noelia; Casuso Holgado, María Jesús; Iglesias-Parra, María Rosa; Cuesta-Vargas, Antonio; García-Guerrero, Alfonso María; Rogero Anaya, P; Lantarón Caeiro, Eva María; Barón-López, Francisco Javier; Rodríguez-Martínez, María del Carmen[et al.] (2014-10-20)Purpose: The main purpose of this study is to know and compare motivational facts and vocational behaviour among students of physical therapy and occupational therapy. Other secondary objectives are: • To know the ... -
Seguridad clínica y eventos adversos en las prácticas clínicas en los alumnos de Grado de Enfermería de la Universidad de Málaga
García-Gámez, Marina (UMA Editorial, 2020-09-04)Introducción: La seguridad clínica es imprescindible para evitar los eventos adversos. Éstos ocasionan daños o lesiones a pacientes, familiares, estudiantes y personal sanitario. Los estudiantes de Enfermería son más ... -
Tutelaje clínico de estudiantes de enfermería en emergencias extrahospitalarias: Proyecto de Innovación Docente
López-Leiva, María Inmaculada; Pérez-Ardanaz, Bibiana; Díaz-Pérez, Miguel Ángel; Campos-Blanco, Ignacio; Iglesias-Parra, María Rosa; García-Gámez, Marina[et al.] (REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa), 2020)La práctica clínica es una herramienta educativa indispensable para la adquisición de conocimientos, habilidades y actitudes con el fin de brindar oportunidades para entrenar intervenciones de enfermería y toma de decisiones, ...