
- RIUMA Principal
- Listar por autor
Listar por autor "Guillén-Gámez, Francisco David"
Mostrando ítems 1-19 de 19
-
A Study on the Actual Use of Digital Competence in the Practicum of Education Degree.
Guillén-Gámez, Francisco David; Mayorga-Fernández, María Josefa; Álvarez-García, Francisco J. (Springer, 2018-08-21)
Despite the existence of many programs and training projects in the field of ICT, in post-secondary education, the teaching and learning process continues to be supported by traditional classroom methods. This phenomenon ... -
Active methodologies applied through ict and use of moodle: Perceptions of teachers.
Guillén-Gámez, Francisco David; De la Fuente Conde, María Concepción (Tecnos/Grupo Anaya, 2018)The society of the information where we are currently immersed, it was born as a consequence of the almost unlimited availability of information, which it causes quick and dynamic changes in the productive, economic, civic, ... -
Alfabetización digital en contextos educativos informales: Abordaje teórico sobre la brecha digital intergeneracional en el seno de las familias.
El presente trabajo hace un análisis teórico de la brecha digital como evidencia de la brecha social en la sociedad del siglo XXI, en su doble vertiente: la brecha digital de acceso y la brecha digital de uso. Esta afecta ... -
Competencia digital del futuro docente de Educación Infantil y Primaria: un estudio por comparaciones múltiples.
García-Cheikh-Lahlou, Enrique Alastor; Ruiz-Palmero, Julio
; Guillén-Gámez, Francisco David (2024-01-03)
La competencia digital es un elemento esencial para la formación inicial de docentes, ya que les permite integrar las tecnologías digitales en su práctica. Los objetivos planteados fueron: (1) conocer el nivel auto percibido ... -
Construcción de un instrumento sobre las competencias digitales del docente para utilizar YouTube como recurso didáctico: análisis de fiabilidad y validez
Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, Julio; Colomo-Magaña, Ernesto
; Cívico-Ariza, Andrea (Universidad de Murcia, 2023-07-31)
El objetivo de este estudio fue la creación de un instrumento sobre la competencia digital del docente en la utilización de YouTube como herramienta de aprendizaje. Concretamente, se trazaron los siguientes objetivos ... -
Digital tablets in the music classroom: A study about the academic performance of students in the BYOD context.
Guillén-Gámez, Francisco David; Álvarez-García, Francisco J.; Maldonado Rodríguez, Irene (Intellect, 2018-09-01)This study assesses whether the use of digital tablets in the context of Bring Your Own Device (BYOD) produces an alteration in the academic performance of high school music students. The grades of high school students ... -
Exploring digital competencies: validation and reliability of an instrument for the educational community and for all educational stages
Soriano-Alcántara, Jesús Manuel; Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, Julio(Spinger, 2024)
Digital competencies are very significant in terms of integrating digital resources into educational processes. This study presents the validity and reliability of an instrument cre- ated by Carrera et al. (2011), in ... -
Formación del maestro de educación infantil para comunicarse digitalmente con la comunidad educativa: medición de sus percepciones
Guillén-Gámez, Francisco David; Sánchez-Rivas, Enrique; Doerflinger-Heredia, Griselda Oriana; Linde-Valenzuela, Teresa Loreto
(2022-03)
Frente a una enseñanza online provocada por la COVID-19, el profesorado ha de poseer unas adecuadas competencias digitales para comunicarse e interactuar con la comunidad educativa. El propósito de este estudio es analizar ... -
ICT resources for research: an ANOVA analysis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender
Guillén-Gámez, Francisco David; Ruiz-Palmero, Julio; Sánchez-Rivas, Enrique
; Colomo-Magaña, Ernesto
(2020-04-24)
Research skills are part of the academic activities of Higher Education teachers. Regardless of the knowledge area they teach, there is a need to observe, reflect, select, analyse and communicate scientific results using ... -
ICT use by pre-service foreign languages teachers according to gender, age and motivation
Guillén-Gámez, Francisco David; Lugones, Ana; Mayorga-Fernández, María Josefa(Cogent Education, 2019)
In the area of foreign languages, it is necessary to develop the digital competence of future teachers in order to improve the teaching-learning process that they will carry out with their students. However, different ... -
Identificación de factores que afectan la satisfacción del alumnado de educación sobre la tutorización en su formación práctica.
Gallardo-Gil, Monsalud; Guillén-Gámez, Francisco David; Mayorga, María José; Sepúlveda-Ruiz, María del Pilar
(2020-06)
El objetivo del presente trabajo es indagar en la satisfacción del alumnado respecto a la labor de tutorización desarrollada por el tutor/a académico y profesional durante las prácticas externas en los grados de educación, ... -
Incidence of Factors in Teaching Actions to Manage Antisocial Cyberbehaviour
Guillén-Gámez, Francisco David; Colomo-Magaña, Ernesto; Doddanavar, Indrajit; Ortiz-Padilla, Myriam (Springer, 2024)
With the proliferation of information and communication technologies (ICT), antisocial cyber-behavior has emerged, where teachers have a crucial role in the prevention and management of this behavior, focusing on developing ... -
La influencia de variables personales y académicas que condicionan la inteligencia emocional del futuro maestro de educación: un análisis estadístico con métodos comparativos
Guillén-Gámez, Francisco David; García Vila, Elena; Mayorga-Fernández, María Josefa(Ediciones Egregius, 2021)
Una educación obligatoria de calidad requiere que estén presentes tanto los aspectos cognitivos como la dimensión socioemocional, esta última estrechamente vinculada al desarrollo de la Inteligencia Emocional. Percibir qué ... -
Students’ Perception of the Importance of Facial Authentication Software in Moodle Tools.
Guillén-Gámez, Francisco David; Bravo-Agapito, Javier; García-Magariño, Iván (TEMPUS, 2017)Nowadays, the use of facial authentication software in distance education could help to guarantee the proper login of students in the Learning Management Systems. Also, facial software utilization in online activities ... -
Teaching digital competence in the use of YouTube and its incidental factors: Development of an instrument based on the UTAUT model from a higher order PLS-SEM approach
Guillén-Gámez, Francisco David; Colomo-Magaña, Ernesto; Ruiz-Palmero, Julio
; Tomczyk, Łukasz (Wiley, 2023)
The increasing use of digital resources has changed the way of teaching, where platforms such as YouTube offer large repositories of educational videos. There are many theoretical studies that analyse the digital competences ... -
Tecnología y educación en tiempos de cambio
Linde-Valenzuela, Teresa Loreto; Guillén-Gámez, Francisco David; Cívico-Ariza, Andrea; Sánchez-Vega, Elena
(UMA Editorial, 2021)
El presente trabajo muestra la transformación ámbito educativo ante el progresivo avance tecnológico y digital, en esta sociedad líquida que caracterizada por el cambio continuo. Los capítulos presentan los diferentes ... -
Use of facial authentication in E-learning: a study of how it affects students in different Spanish-speaking areas.
Guillén-Gámez, Francisco David; García-Magariño, Iván (Inderscience, 2015-11-05)The authentication of students in E-learning is relevant to verify the assessment of distance learning students. Among diverse technologies for recognition, facial authentication (by means of biometrics) allows user ... -
Validación de un instrumento para evaluar la competencia digital docente en Educación Superior en labores investigadoras con modelos de ecuaciones estructurales.
Guillén-Gámez, Francisco David (2023-05)En el contexto de la Educación Superior, se requiere de una reflexión por parte del profesorado respecto a cómo sistematizar los procesos de investigación en la era digital (Mandal, 2018). Pero para lograrlo, es necesario ... -
Which is the Digital Competence of Each Member of Educational Community to Use the Computer? Which Predictors Have a Greater Infuence?
Guillén-Gámez, Francisco David; Colomo-Magaña, Ernesto; Cívico-Ariza, Andrea; Linde-Valenzuela, Teresa Loreto
(Springer, 2023)
Since the COVID-19 pandemic, the use of digital resources and virtual platforms is even more essential to continue the educational process, either in person or online, affecting all the members involved in the teaching–learning ...